V roce 2024 realizovala Farma v jeskyni Tréninkový program Farm in the Cave, zaměřený na rozvoj kompetencí v současném tanci a pohybovém divadle. Projekt, podpořený z programu Národního plánu obnovy Ministerstva kultury ČR, zahrnoval čtyři klíčové aktivity. Projekt přinesl nové zkušenosti účastníkům z Česka i zahraničí, podpořil kulturní výměnu a upevnil pozici Farmy v jeskyni jako významného aktéra v oblasti pohybového divadla.

Anotace

 Projekt Tréninkový program Farm in the Cave byl koncipován jako inovativní vzdělávací platforma, která umožnila rozvíjet metodiku souboru a přenést její jedinečné prvky na širší spektrum profesionálů. V průběhu roku byly realizovány čtyři klíčové aktivity, které zcela naplnily a v některých ohledech dokonce překonaly očekávání.

Program zahrnoval dramaturgickou přípravu, pravidelné tréninky vedené členy souboru a dva intenzivní workshopy s mezinárodními lektory. Tréninky kombinovaly metodiku „Immerse Performing“ s prvky afrických a asijských tanečních tradic, které obohatily výuku o nové pohybové a výrazové techniky. Workshopy v DOX+ se zaměřily na dynamiku pohybu, naraci prostřednictvím těla a propojení tradičních i současných přístupů.

      

Projekt dokázal skloubit vzdělávací a tvůrčí aspekty a vytvořit platformu, která je přínosná jak pro začínající umělce, tak pro zavedené profesionály. Realizované aktivity poskytly pevný základ pro další rozvoj metodiky, nové formy spolupráce a upevnění prestiže Farmy v jeskyni jako lídra v oblasti pohybového divadla.

Dramaturgie a příprava vedená Viliamem Dočolomanským a Hanou Varadzinovou vytvořila pevný základ pro všechny navazující aktivity. Díky tomu mohly být tréninky vedené lektory z Farmy v jeskyni zaměřeny nejen na upevnění metodiky „Immerse Performing“, ale také na její adaptaci pro širší publikum. Zároveň byly vyzkoušeny nové přístupy získané na zahraničních workshopech v Mozambiku.

Dvě intenzivní série workshopů, vedené mezinárodně uznávanými odborníky Andrejem Petrovičem a Ren Qincairangem, přinesly účastníkům přímé zkušenosti s technikami z odlišných kulturních kontextů – od dynamiky Akram Khan Company až po asijské tradice. Tyto aktivity významně obohatily umělecké dovednosti účastníků a potvrdily univerzálnost metodiky souboru.

 

Farma v jeskyni dosáhla díky tomuto projektu několika klíčových zlepšení v oblasti organizační, umělecké a vzdělávací. Projekt umožnil souboru posílit svou pozici jako průkopníka inovativního pohybového divadla a současně vytvořil platformu pro hlubší vzdělávání a sdílení zkušeností: 

První významný přínos spočíval v profesionalizaci metodiky „Immerse Performing“. Díky propojení tréninků a workshopů soubor vytvořil ucelený vzdělávací model, který lze použít pro různé cílové skupiny. Tento přístup rovněž usnadnil sdílení know-how mezi členy souboru i s externími účastníky.

Za druhé, projekt umožnil souboru navázat nové vztahy s významnými zahraničními lektory a institucemi. Tyto kontakty otevírají možnosti pro další spolupráce, které mohou být přínosné jak pro soubor, tak pro českou uměleckou scénu.

Projekt měl zásadní vliv na profesionální rozvoj jednotlivců, kteří se zúčastnili tréninků a workshopů. Umožnil jim nejen osvojit si nové techniky, ale také hlubší porozumění principům pohybového divadla. Účastníci získali přístup k unikátní metodice „Immerse Performing“, která kombinuje práci s těžištěm, rytmem a pohybovým výrazem. Tato zkušenost byla pro mnohé z nich jedinečná a otevřela nové perspektivy jejich další umělecké tvorby.

Workshopy pod vedením zahraničních lektorů představily nové kulturní a umělecké kontexty. Setkání s Andrejem Petrovičem a Ren Qincairangem inspirovalo účastníky nejen k experimentování, ale také k hledání nových možností v interpretaci a tvorbě.

  

Projekt měl také pozitivní dopad na mladé talenty, kteří získali možnost pracovat v inspirativním prostředí a rozvíjet své dovednosti v přímé spolupráci s profesionály. Tento přístup podpořil vzájemné sdílení zkušeností a přinesl nové impulzy pro celý kulturní sektor.

Díky projektu se účastníci i lektoři posunuli na novou úroveň odbornosti. Projekt rozšířil jejich technické i interpretační dovednosti, které jsou zásadní pro jejich profesionální růst. Účastníci tréninků zdokonalili své schopnosti v oblasti práce s tělem, rytmikou a hlasem. Intenzivní workshopy jim umožnily osvojit si nové techniky a přístupy, které přinášejí hlubší porozumění pohybovému divadlu.

Pro lektory byl projekt příležitostí k rozvoji pedagogických schopností. Práce s různorodou skupinou účastníků je naučila flexibilitě a přizpůsobení přístupu potřebám jednotlivců. Zapojení zahraničních lektorů přineslo nové pohledy na metodiku a prohloubilo schopnost všech zapojených pracovat v mezinárodním kontextu. Tyto kompetence budou mít dlouhodobý dopad na kvalitu vzdělávacích aktivit Farmy v jeskyni. Metodika projektu byla postavena na propojení teoretické přípravy, praktické výuky a reflexe. Dramaturgie připravená před zahájením projektu zajistila, že všechny aktivity byly provázané a efektivně navázaly na předchozí zkušenosti.

 

Pro promotéry

Farma v jeskyni pro svá představení standardně požaduje prostor s dobrou akustikou a podmínkou absolutního ticha během produkce. Obvykle se jedná o blackbox nebo site specific s minimálními rozměry hracího prostoru 10 x 10 metrů a s výškou 6 metrů.
Nejpozdeji půl roku před samotným představením se na místě uskuteční technická přípravná návštěva 2 - 4 členného štábu Farmy v jeskyni.

Maximální počet diváků se při jednotlivých inscenacích mění, zpravidla však nebývá vyšší než 450.
Počet performerů se podle představení pohybuje mezi 5 a 13, technicko - produkčního štábu mezi 4 - 6.
Minimální počet představení uváděných na jednom místě je 2. Soubor může odehrát i 2 představení v 1 den, nejzazší čas začátku představení je 21.00 lokálního času.

Délka přípravy a adaptace záleží na jednotlivém představení a místních podmínkách, minimálně 1 - 2 dny před dnem produkce.

Finanční požadavky jsou k dispozici na vyžádání: info@farminthecave.com.

Organizátor hradí honorář, náklady na dopravu scény, osobní dopravu, dopravu v místě konání, ubytování, diety, náklady spojené s přípravnou technickou návštěvou. Organizátor hradí náklady na pronájem techniky v případě nedostatečného vybavení v daném prostoru.