Inscenace Sonety temné lásky nahlíží na proměny světa a doby v průběhu jednoho lidského života spektrem básnického vidění a filozofického východiska duende.
Obrazy intimního světa básníka F. G. Lorcy probíhají ve vzpomínkách a tušeních příštího od nejranějších vzpomínek na orání země, až po předtuchu zavraždění v občanské válce. Svět a doba kolem Lorcova života se proměňuje paralelně s rostoucí touhou po lásce, která se sebou přináší dusivou a zakázanou sexualitu, bolest, frustraci, vzdor a také poznání. Pro inscenaci byla poprvé do češtiny přeložena básnická sbírka F. G. Lorcy - Sonety temné lásky (přel. Marek Říha a Alexandra Berendová).
"Zasáhlo mě to, jak to umí jen divadlo, a i to jen ve svátek: práce byla neviditelná a já se ocitla blízko skutečnosti, která byla dosud za obzorem. Přepadlo mě, co jsem si nepřipouštěla, o čem jsem ani nevěděla, že to nevím - o člověku a jeho trápení. A týkalo se mě to - láska přece není soukromý cit, ale základní životní síla a skladebný princip světa. Bylo mi líto, úzko, jak bezbranní vůči tomu jsme, zvenčí i zevnitř... láskou neseni a krutě ohrožováni zároveň... Bezbranní ano, ale ubozí ne, to nemusíme být. Tak si představuju katarzi.“ Jana Pilátová, Taneční zóna
Účinkují: Matej Matejka, Emil Píš, Gabriela Pyšná, Hana Varadzinová, Róbert Nižník, Maja Jawor, Eliška Vavříková, Miriam Bayle, Viliam Dočolomanský
Délka: 55 min
Premiéra 12. května 2002, Palác Akropolis, Praha
vytvořili Viliam Dočolomanský, Matej Matejka, Emil Píš, Gabriela Pyšná, Zuzana Rusznáková, Hana Varadzinová, Róbert Nižník, Vendula Prager
Koncept, scénář Viliam Dočolomanský
Režie Viliam Dočolomanský
hudební dramaturgie, aranžmá, harmonizace Miriam Bayle
Dramaturgická spolupráce Alexandra Berková, Jitka Martinková
odborná spolupráce Ian Gibson, Daniel Gája
Scéna a kostýmy Jana Preková, Martina Lukešová
Produkce Farma v jeskyni